Szilva
Szilva Eredete, elterjedése:
Egyes kutatások szerint a szilva őshazája a Földközi-tenger keleti medencéjében lehet, de pontos eredete nem ismert. Európai elterjedését a rómaiaknak köszönhetjük, ők a Kaukázus környékéről hozták magukkal. Ennek a rózsafélék családjába tartozó csonthéjas gyümölcsnek közel kétezer fajtája ismert, és Magyarországon is számos elterjedt közülük. Ősi fajtái feltehetően sokkal savanyúbban voltak a maiaknál, és arról is vannak írásos emlékek, hogy az ősmagyarok is kedvelték. Van belőle hosszúkás és kerekded, liláskék színű vagy éppen hamvaskék, és olyat is találunk, amelyik zöld netán sárga.

Beltartalmi értékei:
A szilva az ásványi anyagok közül a legtöbbet káliumból, vasból és magnéziumból tartalmazza, a vitaminok közül azonban a B2- és C-vitaminom kívül említésre méltó mennyiséget nem találunk ebben a gyümölcsben. 100 gramm szilva 58 kalóriát tartalmaz, míg szénhidráttartalma 13 gramm körül mozog. Víztartalma magas, közel 85%, élelmi rostokban pedig a héjában találunk kiemelkedő mennyiséget. Hashajtó hatása is van, továbbá a szervezet ellenálló képességét is növeli növényi antioxidánsainak, az antocián színanyagoknak és a flavonoidoknak köszönheti. Igaz, a fogyókúrázóknak nem ajánlott sok aszalt szilva fogyasztása, de számos jótékony hatása van a megaszalt gyümölcsnek. Magas az inulin tartalma, ami prebiotikumként táplálja a hasznos bélbakériumokat, ezzel olyan környezetet teremt, amely segíti többek között a kalcium felszívódását is. A csontrendszerünk védelmében is érdemes aszalt szilvát fogyasztani, koncentráltabb ugyanis az ásványianyag tartalma, így jelentősebb mennyiségű rezet és bórt vihetünk be vele.


Néhány jó tanács:
Természetesen nyersen fogyasztva is kiváló, de lekvárt, szörpöt, míg a fákról lehullott gyümölcsből pálinkát készíttethetünk. A fűszerek közül jól passzol a szilvához a fahéj, a szegfűszeg és a szerecsendió. Mivel szobahőmérsékleten utóérik, érdemes hűtőszekrényben tárolni, ha nem fogyasztjuk el vagy használjuk fel sütéshez, főzéshez egyből. Lekvárt leginkább az érett, puha, a szára körül már fonnyadó gyümölcsből érdemes főzni, akkor lesz igazán ízes. Igaz, sokaknak a szilvás gombóc vagy a kompót jut elsőre eszébe erről a gyümölcsről, érdemes sült húsok mellé is tálalni, vagy akár együtt is sütni a húsokkal. Az aszalt szilvát például baconszalonnába is göngyölhetjük, a sült aszalt gyümölcs kiváló étvágygerjesztő csemege.

Tápértéktartalom:
fehérje (g): 0,7, szénhidrát (g): 13, zsír (g): 0,2, energia (kJ): 58

Vitaminok:
B2-vitamin (riboflavin), C-vitamin (aszkorbinsav)

Nyomelemek:
Kalcium (Ca), Magnézium (Mg), Vas (Fe)
2017 Vitaricum Kft. - Minden jog fenntartva