Spenót
Spenót Származása, elterjedése:
Közép- és Délnyugat-Ázsiában őshonos a spenót, vagy másik közismert nevén paraj. A libatopfélék családjába tartozó, világszerte elterjedt növény Perzsiából is származhat, már a 8. században perzsa fűnek nevezték a vadspenótot, ami az arabok jóvoltából került el Spanyolországba. A franciáknál a keresztes hadjáratokkor jelent meg, ott böjti fűnek nevezték, s nem tartották nagyra, egészen Medici Katalin királyné idejéig. Hazánkban is hamar megjelent, spinácz néven már 1590-ben említést tesznek róla. A spenót színe élénkzöld, levelei viszonylag kisméretűek, íze jellegzetes nyers és savanykás, amit a benne lévő oxálsav okoz.

Beltartalmi értékei:
Jótékony hatásának is köszönheti a spenót gyors elterjedését, hiszen régóta ismert, hogy megkönnyíti az emésztést. 100 gramm spenót mindössze 20 kalóriát tartalmaz, de vitaminokban és ásványi anyagokban igen gazdag. B-, C- és K-vitamintartalma kimagasló, gazdag továbbá krómban és magnéziumban, flavonoidokban, karotinoidokban, folsavban és klorofillban egyaránt. Késlelteti a szervezet öregedését antioxidáns hatásának köszönhetően, védi a szív- és érrendszert, míg a benne lévő lutein a szem egészségét, a jó látást támogatja. Vasat azonban hiába tartalmaz nagy mennyiségben, nehezen felszívódó formában van jelen a spenótban, melynek felszínódását a benne lévő oxalátok is gátolják. Az oxálsavról ismert, hogy csökkenti a kalcium csontokba történő beépülését, ezen felül vesekőképződésre hajlamos vegyület vastagbéltisztító és emésztést serkentő hatása mellett. Mivel főzéskor a spenótban található oxálsav az ásványi anyagokkal kikristályosodik, ezért nyers fogyasztása sokkal egészségesebb.

Néhány jó tanács:
Vásárlásnál érdemes figyelni arra, hogy a friss paraj leveli mélyzöldek, simák és húsosak. Hűtőszekrényben is mindössze két napig tárolható, ezért érdemes egyből elfogyasztani, de blansírozás után akár le is fagyasztható. Azért sem érdemes sokáig tárolnunk, mert szobahőmérsékleten tartva egy nap alatt akár 30%-kal is csökkenhet a C-vitamintartalma, míg főzéskor 30-50%-ot is veszít belőle. Igaz, főzelékként fogyasztva a legelterjedtebb, de salátákhoz is kiváló, vagy épp más zöldségekkel keverhetjük, s a levét is fogyaszthatjuk. Ha azt szeretnénk, hogy szervezetünk jobban hasznosítsa a spenótban lévő vasat, akkor aszkorbinsavat tartalmazó étkekkel érdemes párosítani, például citrommal vagy naranccsal.

Tápértéktartalom:
fehérje (g): 2,9, szénhidrát (g): 3,6, zsír (g): 0,4, energia (kJ): 20, energia (kcal): 100

Vitaminok:
B9-vitamin (inozit), E-vitamin (tokoferol), K-vitamin (fillokinon), C-vitamin (aszkorbinsav)

Nyomelemek:
Kalcium (Ca), Vas (Fe)
2017 Vitaricum Kft. - Minden jog fenntartva