Sárgadinnye
Sárgadinnye Származása, elterjedése:
Valószínűleg Indiából származik a sárgadinnye, de vannak, akik szerint Iránból terjedt el. Ezt a tökfélék családjába tartozó fajt ízletes áltermése miatt már 4000 évvel ezelőtt is termesztették Afrikában és Perzsiában egyaránt, míg az időszámításunk előtti 5. században már Egyiptomban is jól ismerték. Érdekesség, hogy az ókorban termesztett fajtái nem voltak édesek, így például a rómaiak borssal és ecettel ízesítve ették. Több száz esztendő elteltével lett csak a sárgadinnye egyedülálló illatú és édes csemege, a Magyarországon is jól ismert narancssárga húsú fajtáját a reneszánsz idején a pápa számára is termesztették. Több fajtája ismert, a húsa akár zöldes árnyalatú is lehet, míg a héja sima, rücskös vagy épp barázdált.

Beltartalmi értékei:
Fajtától is függ, hogy mennyi vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, de frissítő és szomjoltó hatása mellett mindegyik jó hatással van szervezetünkre. A sárgadinnye tartalmaz kalciumot, foszfort, vasat, nátriumot, káliumot, magnéziumot, rezet, cinket és krómot. Ezen kívül gazdag A-, és C-vitaminban, de találunk benne tiamint és folsavat egyaránt. Gyulladásos és lázas megbetegedések esetén is érdemes fogyasztani, hiszen béta-karotint tartalmaz, de a vékony- és vastagbél gyulladásos állapotát is csökkenti. Jó tulajdonságai közé tartozik, hogy élénkíti a veseműködést, magas cukortartalma miatt nagy mennyiségű fogyasztása azonban diabéteszes betegeknek nem ajánlott. Érdemes tudni, hogy mivel rostokban gazdag, enyhe hashajtó hatása is van a sárgadinnyének, és még a magját is felhasználhatjuk, a sárgadinnyemag olaj köptető és nyugtató hatású. Szervezetünk méregtelenítését is elősegíthetjük sárgadinnye fogyasztásával, így ellenállóbbá válhatunk az esetleges kórokozókkal, fertőzésekkel szemben. Energiatartalma alacsony, csupán 39 kalóriát tartalmaz 100 gramm sárgadinnye, ezért diétázók is bátran ehetik, érdemes figyelembe venni azonban, hogy a szénhidrát-tartalma magas, átlagosan 9 milligrammot tartalmaz tíz dekánként.

Néhány jó tanács:
Jellegzetes illata miatt nem tanácsos hűtőszekrényben tárolni sokáig, mert a többi étel is dinnyeillatot fog árasztani, maximum a hűtők alján lévő zöldséges rekeszbe tegyük, méghozzá becsomagolva. Igaz, a legtöbbször nyersen, önmagában fogyasztjuk, a sárgadinnye kiválóan passzol a zöldfűszerekhez, így például a mentához, bazsalikomhoz, a tárkonyhoz vagy épp a metélőhagymához. A zöld ánizs, a gyömbér és a bors is jó választás, de más gyümölcsökkel is tálalhatjuk. Krémlevest is készíthetünk belőle, de akár palacsintatésztába mártva olajban meg is süthetjük. Ezt követően cukrozhatjuk, s vaníliamártással szervírozhatjuk.

Tápértéktartalom:
fehérje (g): 0,8, szénhidrát (g): 8.1, zsír (g): 0,1, energia (kJ): 48, energia (kcal): 200

Vitaminok:
A-vitamin, B1-vitamin (tiamin), B9-vitamin (inozit), C-vitamin (aszkorbinsav)

Nyomelemek:
Cink (Zn), Foszfor (P), Kalcium (Ca), Kálium (K), Króm (Cr), Magnézium (Mg), Nátrium (Na), Vas (Fe)
2017 Vitaricum Kft. - Minden jog fenntartva