Római saláta
Római saláta Származása, elterjedése:
A római, vagy más néven kötözősaláta Magyarországon még nem kimondottan elterjedt, pedig a Földközi-tenger keleti partjainál, valamint a Közel-Keleten szinte minden étkezésnél megtalálható az asztalon. Sok helyen önmagában is fogyasztják, nem ízesítik egyáltalán. Ez a hosszú levelű salátafajta a fészkesvirágzatúak rendjébe tartozik, levelei zöldessárgák, alakjuk lapát vagy hosszúkás tojásdad. Jellemzője, hogy hajtása a fejes salátáénál nyúltabb. Húsos, zsenge, ropogós leveleinek íze a dióra emlékeztetheti fogyasztóját, míg ha leforrázzuk, a spárgára. A kötözősaláta elnevezés arra utal, hogy amikor teljesen kifejlődik a növény, a csúcsához közel összekötözik leveleit, így halványítják. Előnye a fejes salátával szemben, hogy sokkal tovább marad friss, illetve ha feldaraboljuk vagy megmossuk, nem barnul be és el sem fonnyad. Hűtőszekrényben akár egy hétig is eltartható.

Beltartalmi értékei:
A római saláta rendkívül gazdag vitaminokban, 100 grammban egy felnőtt ember napi K-vitaminszükségletének másfélszeresét találjuk. Ki kell emelni a C-vitamintartalmát is, illetve gazdag folsavban, tartalmaz krómot, káliumot és mangánt is a B1-, B2-, B3- és B6-vitamin mellett. Fogyókúrázóknak is ideális, 100 gramm római saláta mindössze 16 kalóriát tartalmaz, miközben rosttartalma magas. Köztudott, hogy a rostok a vastagbélben felhalmozott epesókat segítenek eltávolítani, amivel elősegíti az epetermelést, s ez koleszterin lebontással jár együtt.  Potásziumot is találunk a római salátában, ami a vérnyomást csökkenti, míg K-vitamintartalma a csontritkulás megelőzését szolgálja.

Néhány jó tanács:
Friss saláták készítéséhez a zsengébb levelek az ideálisak, fő alapanyaga a Ceasar salátának, ami az olasz-mexikói származású Cesare Cardini hotel- és étterem tulajdonos nevéhez fűződik. Ha leforrázzuk, akkor a római saláta íze a spárgáéra emlékeztet, de akár meg is párolhatjuk, s akkor kiváló köretnek is. Ízletes salátát készíthetünk, ha egy fej római saláta mellé egy csokor zöldhagymát aprítunk fel, mellé szelünk két főtt tojást, majd sóval, borssal, olívaolajjal és citromlével ízesítjük.

Tápértéktartalom:
fehérje (g): 1, zsír (g): 2, energia (kJ): 15

Vitaminok:
B1-vitamin (tiamin), B2-vitamin (riboflavin), B3 (niacin), B6-vitamin (piridoxin), B9-vitamin (inozit), K-vitamin (fillokinon), C-vitamin (aszkorbinsav)

Nyomelemek:
Kálium (K), Króm (Cr), Mangán (Mn)
2017 Vitaricum Kft. - Minden jog fenntartva