Paradicsom
Paradicsom Származása, elterjedése:
Mexikó és Közép-Amerika az őshazája a paradicsomnak, Európában a 16. század végén vált ismertté ez a kétszikűek családjába tartozó ízletes zöldség, amit gyógyhatása mellett dísznövényként is termesztettek. Először a spanyolokat és a portugálokat hódította meg a kontinensen, majd Olaszországban is megjelent, onnan terjedt el Európa-szerte. Magyarországi források először az 1650-es évek körül említik, termesztését Budapest környékén 1880 környékén kezdték. Az első paradicsomtermelők Dunakeszi kertészek voltak, az 1870-es években kezdtek el foglalkozni vele. Számtalan fajtáját ismerjük, az apró koktélparadicsom mellett a fürtös is elterjedt, a kerek mellett a bordázott, a hosszúkás is. Létezik belőle szinte tűzpiros, narancsba hajló, citromsárga és zöld egyaránt.

Beltartalmi értékei:
A paradicsom vitaminokban gazdag, 100 gramm például 10-30 milligramm C-vitamint is tartalmazhat, de található benne A-provitamin és B-vitaminokból is többféle. Az ásványi anyagok közül nátriumot, magnéziumot és foszfort találunk benne, míg energiatartalma rendkívül alacsony, hiszen 100 gramm paradicsom mindössze 15 kalóriát tartalmaz. Rendkívül jó hatással van szervezetünkre likopintartalma is, ami csökkenti daganatok kialakulását, továbbá véd a degeneratív idegrendszeri megbetegedésekkel szemben. Az UV-sugárzás káros hatásait is csökkenti a likopin jelenléte, így nem véletlen, hogy kozmetikumokhoz is felhasználják a paradicsomot. Tartalmaz továbbá egy tomatin nevű, mikrobaölő vegyületet is.

Néhány jó tanács:
A héjának és magjának a fogyasztása nem javasolt az érzékeny emésztőrendszerrel rendelkezőknek, ritkán pedig allergiás reakciót is kiválthat. Vásárlásnál a fajtára jellemző színt, formát és keménységet keressük, húsossága és a színe ugyanis fajtánként más és más. Érdemes tudni azt is, hogy aromájából sokat veszít a paradicsom, ha hűtőben tároljuk. Érdekesség, hogy a 20. század második feléig nyersen alig fogyasztották, a paraszti házaknál lecsót vagy levest főztek belőle. Ha nem szeretünk bajlódni a pucolásával, akkor érdemes fél percre lobogó vízbe mártani, s utána könnyedén lehúzhatjuk a héját. A pizzákról szinte sosem hiányozhat a paradicsom, akár szósz formájában, akár díszítésre használjuk, de akár tölteni is lehet. Ha töltött paradicsomot készítünk, akkor a belsejét be kell sózni, s a töltelékbe érdemes egy kis rizst is tenni, mert az felszívja a zöldségből sütés közben távozó vizet. Túl sok tölteléket nem érdemes rakni a paradicsomba, viszont sütéskor egymáshoz jó közel kell tenni, hogy megtámasszák egymást.

Tápértéktartalom:
phe (mg): 24, fehérje (g): 1, szénhidrát (g): 3,5, zsír (g): 0,2, energia (kJ): 81, energia (kcal): 19

Vitaminok:
A-vitamin, E-vitamin (tokoferol), C-vitamin (aszkorbinsav)

Nyomelemek:
Kalcium (Ca), Kálium (K), Nátrium (Na)
2017 Vitaricum Kft. - Minden jog fenntartva