Padlizsán
Padlizsán Származása, elterjedése:
Indiai származású növény a padlizsán, számtalan méretben és színben megtalálható, nem csupán a nálunk megszokott lila, hanem fehér, zöld és sárga is lehet vagy akár csíkos is terem belőle. Magyarországon a legelterjedtebb a sötétlila színű, tömör húsú, sima héjú fajtája. Igaz zöldségként használjuk, de a padlizsán tulajdonképpen gyümölcs, innen is ered másik neve, a tojásgyümölcs. Kínában már az időszámításunk előtti negyedik században is termesztették, majd arab hajósok jóvoltából jutott el a Földközi-tenger medencéjébe. A középkorban közkedvelt volt már a spanyoloknál is, akkoriban négy fajtáját is termesztették, fogyasztották. Olaszországban, valamint Dél-Franciaországban csak a 15. században jelent meg, később meghódította Németországot, Nagy-Britanniát, míg Magyarországra a török révén került.

Beltartalmi értékei:
A padlizsán rostokban gazdag, magas a B1-, B6-, C- és K-vitamintartalma, ezen felül folsavat, magnéziumot, káliumot, rezet, mangánt, foszfort és meszet tartalmaz. Ennek a magas víztartalmú növénynek alacsony az energiaértéke, 100 gramm padlizsán mindössze 18 kalóriát tartalmaz. A padlizsán fogyasztása kedvezően befolyásolja a vérnyomást, és egyes szív- és érrendszeri megbetegedések megelőzésében is segíthet. Gyulladásgátló hatása is van, amit az emésztőrendszerben fejt ki, de Indiában hurutoldásra is használják. Vesebetegeknek is javasolt a padlizsán fogyasztása, méghozzá vérképző és vizelethajtó hatása miatt.

Néhány jó tanács:
Szép, sötétlila színű padlizsánt vásároljunk, kerülni kell a túl világos színű, netán bíborszínbe forduló darabokat. Sokan nem tudják, hogy nem teljesen éretten szedik, akkor már nem is szép lila, hanem rézvörös színű. Hűtőszekrényben akár egy hétig is eltartható, míg felhasználásakor jó tanács, hogy ne hámozzuk meg, mert így kevesebb zsiradékot szív magába. Tévhit a padlizsánnal kapcsolatban, hogy ha nem sózzuk meg, akkor keserű lesz, és azt is érdemes tudni, hogyha besózzuk, akkor sem enged levet. Ha feldolgozásakor el szeretnénk kerülni, hogy a húsa megfeketedjen, akkor citromlével kell lelocsolni a padlizsánt. Az egyik legnépszerűbb étek a töltött padlizsán mellett talán a padlizsánkrém, de süthetjük és grillezhetjük is. Kiváló könnyű vacsorát készíthetünk belőle, ha például a vékony szeleteket grillezzük, utána lelocsoljuk citrommal, majd mozzarellát és felkarikázott paradicsomot teszünk a tetejére, és az egészet összesütjük. Változatosan fűszerezhetjük, zamatát nagyon jól kiemeli a szegfűbors, a bazsalikom, a fokhagyma, a babérlevél, de akár chilivel vagy zsályával is megbolondíthatjuk főztünket.

Tápértéktartalom:
phe (mg): 54, fehérje (g): 1,2, szénhidrát (g): 2,7, zsír (g): 0,2, energia (kJ): 71, energia (kcal): 17

Vitaminok:
A-vitamin, B1-vitamin (tiamin), B2-vitamin (riboflavin), C-vitamin (aszkorbinsav)

Nyomelemek:
Foszfor (P), Kalcium (Ca), Kálium (K), Magnézium (Mg), Nátrium (Na), Vas (Fe)
2017 Vitaricum Kft. - Minden jog fenntartva