Vörös káposzta
Vörös káposzta Származása, elterjedése:
A vörös vagy más néven lila káposzta őshazája Kis-Ázsiában van, de Európában is hamar elterjedt. Már az ókori rómaiak és görögök kedvenc zöldsége volt a keresztesvirágúak családjába tartozó, jellegzetesen édeskés ízű vörös káposzta, melynek a csírája is fogyasztható. Az egyik legegészségesebb zöldség, amit egész évben vásárolhatunk. Lila vagy éppen sötétvörös színét az antocián adja, és a talaj PH-értéke is befolyásolja, ugyanis savasabb talajon lilásabb lesz a színe.

Beltartalmi értékei:
A vörös káposzta ásványi sókban és fehérjékben egyaránt gazdag, ezen felül magas az A-, K-, B- és C-vitamin tartalma. A zöld káposztánál hatszor több C-vitamint találhatunk benne, így antioxidáns hatása kiemelkedő, míg a csírája kalciumforrásként kiváló. Fogyókúrázóknak is ideális, sokáig kelt telítettségérzetet, szinte teljesen zsírmentes, és 100 gramm vörös káposzta mindössze 31 kalóriát tartalmaz. Nyersen fogyasztva az emésztést és a bélműködést segíti, a népgyógyászat székrekedés és gyomorfekély ellen tartja hatásosnak. Az Alzheimer-kór megelőzésére is jó a vörös káposzta, antocianin tartalma serkenti az agyműködést. Összesen harminchat rákellenes vegyületet tartalmaz, továbbá a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát is csökkenti. A köszvényes és reumás fájdalmakra is jó hatással van, míg csírája a gyomorfekélyt gyógyítja, javítja a látást, serkenti a máj működését, sőt még a koleszterinszintet is csökkenti. Jó hír főleg a hölgyeknek, hogy szépíti a bőrt, s lassítja az öregedését.

Néhány jó tanács:
Vásárlásnál fontos, hogy csak a nem túl sötét színű darabokat válogassuk ki, amelyeknek nem fonnyadtak a külső levelei. Érdemes tudni, hogy minél kisebb a káposzta feje, annál zsengébb és így az íze is édesebb. Sokan nem tudják a vörös káposztáról, hogy a legtöbb tápanyag a torzsában van. Nem érdemes azonban sokáig tárolni, mert csökken a vitamintartalma, és a torzsáját is kizárólag felhasználása előtt szabad eltávolítani. A magyar konyha leginkább párolva használja, de fogyasztható nyersen és főzve egyaránt, ideális salátákhoz, valamint sült húsok mellé. Főzhetünk levest és főzeléket is vörös káposztából, és ha nem szeretnénk, hogy kékké változzon a színe főzéskor, akkor egy kis ecetet kell hozzáadni.

Tápértéktartalom:
fehérje (g): 6,49, szénhidrát (g): 1,51, zsír (g): 0,09, energia (kJ): 122, energia (kcal): 29

Vitaminok:
A-vitamin, B6-vitamin (piridoxin), K-vitamin (fillokinon), C-vitamin (aszkorbinsav)

Nyomelemek:
Kálium (K), Magnézium (Mg)
2017 Vitaricum Kft. - Minden jog fenntartva