Vöröshagyma
Vöröshagyma Származása, elterjedése:
Eredetileg Dél-nyugat Ázsiából származik, jóval időszámításunk előtt ismerték, már Hérodotosz is megemlíti, mint a Kheopsz piramist építő munkások egyik fő eledelét. A növekedés és termékenység szimbóluma is, a piramisok falain számos hagymás festmény is bizonyítja elterjedtségét. A görögök, rómaiak és ókori zsidók feljegyzéseiben is szerepel. Hazánkban a középkortól termesztik folyamatosan. Legjelentősebb termőhelye Makó környéke, a makói vöröshagyma mára hungarikum és jelentős exportcikk.

Beltartalmi értékei:
Tartalmaz: B1, B2, C-vitamint, kéntartalmú vegyületeket, flavonoidokat (ezek antioxidáns növényi hatóanyagok), nikotinsavat, vasat, jódot, káliumot, foszfort, kalciumot, szelént, cinket. Energiaszegény, hiszen 100 grammban csak 38 kcal, 159 kJ energia van.
A vöröshagyma olyan kénvegyületeket is tartalmaz, melyek segítenek gyomorfekélyt okozó Helicobacter pylori nevű baktérium közömbösítésében, így a betegség kiváló természetes gyógymódja lehet. A hagyma héjában lévő természetes antihisztamin, a kvercetin, hatékonyan gátolja a gyulladásos bélbetegség esetében egyes ételek által okozott allergiaszerű reakciókat. Ha a hagymát vörös héjával együtt tesszük a levesbe, a kvercetin kioldódik a héjából. A magas koleszterinszint csökkentésére is kiváló táplálék. HDL-szintet növelő kénvegyületei, valamint a már említett kvercetin segít visszaszorítani a káros LDL koleszterin szintjét a vérben - így alapvető táplálék a szív-és érrendszeri betegségek megelőzéséhez. Baktériumölő hatóanyagainak köszönhetően a köhögés kiváló ellenszere.

Néhány jó tanács:
Az egészséges vöröshagymát fényes héj, kemény és tömött fej jellemzi. A puhaság a rothadás jele.
Hűvös, száraz helyen érdemes tárolni. A jól szellőző helyet kedveli, zacskó helyett tartsuk inkább hálóban. A nagyobb mennyiséget időnként válogassuk át. A felkockázott vöröshagyma néhány napig alufóliában kibírja a hűtőben, és a mélyhűtést is tűri.
Szeleteléskor a hagyma sejtjeiből kénvegyület szabadul fel, mely szemünk víztartalmával érintkezve kénsavvá alakul. Ha elkerülnénk könnycsatornáink ilyen tisztítását, felhasználás előtt mossuk meg a megpucolt hagymát, de segíthet az is, ha alaposan lehűtjük. Vannak, akik búvár- vagy úszószemüveggel próbálkoznak, illetve kenyeret rágcsálnak hagymaszeletelés közben. Ha nyersen fogyasztottuk, és szeretnénk újra szalonképesek lenni, rágcsáljunk kávébabot vagy petrezselymet. A kezünkről citromlével vagy ecettel távolíthatjuk el a hagymaszagot.

Tápértéktartalom:
fehérje (g): 1,2, szénhidrát (g): 3, zsír (g): 0,1, energia (kJ): 44, energia (kcal): 170

Vitaminok:
B6-vitamin (piridoxin), C-vitamin (aszkorbinsav)

Nyomelemek:
Foszfor (P), Kálium (K)
2017 Vitaricum Kft. - Minden jog fenntartva