Lilahagyma
Lilahagyma Származása, elterjedése:
Eredetileg Dél-nyugat Ázsiából származik, jóval időszámításunk előtt ismerték, már Hérodotosz is megemlíti, mint a Kheopsz piramist építő munkások egyik fő eledelét. A növekedés és termékenység szimbóluma is, a piramisok falain számos hagymás festmény is bizonyítja elterjedtségét. A görögök, rómaiak és ókori zsidók feljegyzéseiben is szerepel. Hazánkban a középkortól termesztik folyamatosan. Legjelentősebb termőhelye Makó környéke, a makói vöröshagyma mára hungarikum és jelentős exportcikk.

Beltartalmi értékei:
A lila hagyma igazi C-vitamin bomba, és jelentős mennyiségű B-vitamint is tartalmaz. Megfázás esetén illóolajai jól tisztítják az orrot. A lila hagyma csökkenti a vércukorszintet, ezen kívül vízhajtó hatása is ismert. A már említett kvercetin vörös testvéréhez hasonlóan szintén megtalálható benne, sőt, a lila hagymából szívódik fel legkönnyebben. A fentieken túl a vegyület gátolja a ráksejtek szaporodását is. Emellett egy másik igen fontos vegyület, az orotsav biztos forrásaként is tekinthetünk a lila hagymára. Bár sok növényi és állati eredetű élelmiszerben megtalálható, a hagymás zöldségek tartalmazzák a legnagyobb koncentrációban. A vegyület leglényegesebb tulajdonsága, hogy segíti a májat a szervezetméregtelenítésében. Ennek köszönhetően pedig növeli a szervezet fizikai erőnlétét, és a pattanások kialakulását is megelőzi. 

Néhány jó tanács:
Az egészséges vöröshagymát fényes héj, kemény és tömött fej jellemzi. A puhaság a rothadás jele.
Hűvös, száraz helyen érdemes tárolni. A jól szellőző helyet kedveli, zacskó helyett tartsuk inkább hálóban. A nagyobb mennyiséget időnként válogassuk át. A felkockázott vöröshagyma néhány napig alufóliában kibírja a hűtőben, és a mélyhűtést is tűri.
Szeleteléskor a hagyma sejtjeiből kénvegyület szabadul fel, mely szemünk víztartalmával érintkezve kénsavvá alakul. Ha elkerülnénk könnycsatornáink ilyen tisztítását, felhasználás előtt mossuk meg a megpucolt hagymát, de segíthet az is, ha alaposan lehűtjük. Vannak, akik búvár- vagy úszószemüveggel próbálkoznak, illetve kenyeret rágcsálnak hagymaszeletelés közben. Ha nyersen fogyasztottuk, és szeretnénk újra szalonképesek lenni, rágcsáljunk kávébabot vagy petrezselymet. A kezünkről citromlével vagy ecettel távolíthatjuk el a hagymaszagot.

Tápértéktartalom:
phe (mg): 35, fehérje (g): 1,3, szénhidrát (g): 5,8, zsír (g): 0,3, energia (kJ): 126, energia (kcal): 30

Vitaminok:
B1-vitamin (tiamin), B2-vitamin (riboflavin), C-vitamin (aszkorbinsav)

Nyomelemek:
Kalcium (Ca), Vas (Fe)
2017 Vitaricum Kft. - Minden jog fenntartva