Cukkini
Cukkini Származása, elterjedése:
Latin-Amerikán belül Mexikóban és Guatemalában már több száz éve termesztik a cukkinit, Európába Kolumbusz Kristóf hozta be, azt, hogy elterjedt az egész kontinensen a portugál és spanyol hódítóknak köszönhetjük. A dinnyefélék, a tökfélék, az uborka és a patisszon rokona, a legvalószínűbb, hogy a tök és az uborka keresztezésével jött létre. Magyarországon mindössze néhány évtizede jelent meg, főszezonja májustól októberig tart, de egész évben megtaláljuk a zöldségkínálatban, hiszen az üvegházi termesztése is elterjedt. A cukkini semleges ízű, a tökkel és egyéb tölteni való zöldségekkel ellentétben a teljes növény ehető, akár a héját vagy a magjait is a virága mellett. Szinte bármilyen ételhez jól idomul semleges íze miatt, kiválóan harmonizál a különböző zöldfűszerekkel, de akár borssal is ízesíthetjük.

Beltartalmi értékei:
A cukkini mangánt, káliumot és foszfort is tartalmaz, valamint A- és B-vitamint. Jó hatással van a szív- és érrendszerre, például az érelmeszesedés ellen kiváló. Fogyókúrázók is bátran fogyaszthatják, hiszen 100 gramm cukkiniben 15 kalória van, és koleszterint sem tartalmaz. Szénhidráttartalma 5,3 gramm 100 grammonként, míg fehérjéből 1,5 gramm található ugyanennyi mennyiségben. Hűtőszekrényben akár egy-két hétig is eltartható, de ha nem hűtjük le, akkor mindössze egy-két napig nem romlik meg.

Néhány jó tanács:
A cukkini zsengén a legjobb, akár zöld, akár sárga színű. Vásárlásnál mindig hibátlan héjút érdemes választani, és fontos, hogy a húsa is kemény legyen. Akárcsak a tököt, a cukkinit is tölthetjük, de főzeléknek is kiváló, párolva köretként is fogyaszthatjuk és salátákhoz is jó. Van, aki a nagy nyári kedvencet, a lecsót gazdagítja cukkinivel, ilyenkor érdemes később az ételhez adni és csak párolni, nem pedig szétfőzni. Érdemes tudni, hogy a termésén kívül a virága is ehető, palacsintatésztába is szokták keverni vagy levesbe és tölteni, de rántani is lehet.

Tápértéktartalom:
phe (mg): 56, fehérje (g): 1,6, szénhidrát (g): 2, zsír (g): 0,4, energia (kJ): 75, energia (kcal): 18

Vitaminok:
A-vitamin, B1-vitamin (tiamin), B2-vitamin (riboflavin), C-vitamin (aszkorbinsav)

Nyomelemek:
Foszfor (P), Kálium (K), Mangán (Mn)
2017 Vitaricum Kft. - Minden jog fenntartva