Kelkáposzta
Kelkáposzta Származása, elterjedése:
Már több mint ezer éve termesztik Európában. Olaszkáposzta néven is ismert, valószínűleg Savoya környékéről származik.
Itthon a déli területeken termelik, elsősorban Mohács és Szentes környékén. Rokonai az összes káposztafélék, közelebbi a brokkoli, a kelbimbó, a karfiol, távolabbi például a kínai kel. Rokona a fejes káposztának is, de a legfőbb különbség, hogy a levelek nem tömörek, hanem lazán simulnak egymáshoz, és a felületük is sokkal fodrosabb, egyenetlenebb. Színe sötétebb, íze lágyabb, mint a fejes káposztának. Létezik sima levelű és fodros változatban is. Egyes fajtái rendkívül télállóak, és még a hó alatt is kibírják, de általánosságban elmondható, hogy könnyebben termeszthető, mint a fejes káposzta. Fagymentes termesztési területein pedig több méter magasra is megnőhet.

Beltartalmi értékei:
Energiatartalma alacsony, csak 30 kcal/100 gr, ezért nagyon jól beleillik a különböző diétákba. Gazdag vitaminokban, A-, B-, C- és E-vitamin is van benne. Kalciumtartalma erősíti a csontokat. Nagyon gazdag rostokban, és vastartalma is kimagasló. Ismert immunerősítő, gyulladásgátló hatása. Eleink fogfájásra kicsit összetörték sodrófával a leveleit, és ezzel borogatták a fájó fogakat.

Néhány jó tanács:
A nedvdús, egészséges levelű kelkáposztákat válasszuk ki a piacon. A kelkáposztafej legyen zárt és ruganyos. Hagyjuk ott azokat, melyeknek már erős káposztaszaga van.
Földdel befedve vagy gyökerestül nedves homokba állítva áttelel, de a szárától megfosztva a hűtőszekrényben egy hétnél tovább nem áll el.
Kevésbé puffaszt, mint a fejes káposzta, jobban is emészthető, magasabb a fehérjetartalma. Jól áll neki a kömény és a fokhagyma. Nagyon gyorsan megfő, édeskés ízét szinte mindenki szereti. Az igazán profik nem hagyják ki a húslevesből sem. A bablevesbe is jól illik néhány zsenge kelkáposztalevél. A kelkáposzta főzeléket rosszul is el lehet készíteni, de egy kis köménnyel, krumplival, fokhagymával nagyon finom lehet.
Egyes kutatások azt igazolták, hogy minél tovább fő, annál erősebb lesz a tipikus káposztaszag, ezért is elég csupán néhány percig főzni.

Tápértéktartalom:
phe (mg): 120, fehérje (g): 3, szénhidrát (g): 2,4, zsír (g): 0,4, energia (kJ): 101, energia (kcal): 24

Vitaminok:
A-vitamin, B1-vitamin (tiamin), B2-vitamin (riboflavin), E-vitamin (tokoferol), C-vitamin (aszkorbinsav)

Nyomelemek:
Kalcium (Ca), Vas (Fe)
2017 Vitaricum Kft. - Minden jog fenntartva