Cékla
Cékla

Származása, elterjedése:
Gyógyhatása miatt is régóta közkedvelt a répafélék családjába tartozó cékla, mely Dél- és Közép-Európából származik. A jellegzetes sötétlila színe a kén-cukor komplexnek köszönhető, ám létezik sárga és fehér színű változata is. Ázsián belül elsősorban Indiában terjedt el, ahol gyógyításra is használják, de a görögök és a rómaiak is ismerték, és már a 2-3. században is termesztették. A római hódítóknak köszönhető, hogy Európa északi részén elterjedt, míg a germán birodalomban Nagy Károly rendelte el termesztését. Magyarországon jóval később, csak a 17. században vált ismertté, de a modern fajták csak a 19-20. században terjedtek el. Leginkább gumós gyökere miatt termesztik, de a növény többi része is jól hasznosítható étkezési célra vagy gyógyhatása miatt.

Beltartalmi értékei:
Számos vitamin és ásványi anyag van a céklában, ennek is köszönheti szerteágazó gyógyító hatását. Magas a káliumtartalma, de kalciumot, foszfort, vasat, nátriumot és ként is találunk benne. A-, B- és C-vitaminban egyaránt gazdag, amelyek antioxidáns tulajdonságai miatt jótékonyan hatnak szervezetünkre. Vérképzőnek ismeri a céklát népi gyógyászat, s bár vastartalma nem kiemelkedően magas más növényekhez viszonyítva, a céklában lévő nyomelemeket mégis jobban hasznosítja szervezetünk, ezért tanácsos fogyasztása vashiány esetén. Várandós anyáknak is javasolják, hogy rendszeresen igyanak céklalevet folsavtartalma miatt. Enyhíti a változó kor tüneteit és a menstruációs görcsöket, valamint csökkenti a csontritkulás kialakulásának veszélyét. Kitűnő májtisztítónak is alkalmazhatjuk például sárgarépa levével keverve, elsősorban a májban felhalmozódott zsír lebontását serkenti, illetve az alkoholfogyasztás negatív hatásait is lehet csökkenteni céklalé fogyasztásával. Az influenzának és a náthának is hamarabb búcsút inthetünk, ha céklát fogyasztunk, és a savtúltengés miatti gyomorpanaszokat is enyhíti. Tisztítókúrákhoz is ideális, rendszeres fogyasztásával ráadásul a közérzetünket is javíthatjuk, vörös festékanyaga pedig bizonyítottan tumorellenes hatású. Kiváló energiaforrás a cékla, ám 100 gramm mindössze 38 kalóriát tartalmaz, ezért fogyókúrázóknak is ideális.

Néhány jó tanács:
Nemcsak a gumója értékes a céklának, leveleit is felhasználhatjuk, ha leforrázzuk és negyed órát állni hagyjuk, a főzetet sebekre és pattanások kezelésére alkalmazhatjuk, vagy akár meg is ihatjuk, kiváló ugyanis másnaposság esetén. Igaz, a céklát főként salátaként fogyasztjuk, mégis érdemes hetente egyszer három deciliter frissen kicentrifugált céklalevet fogyasztani. Mivel önmagában nem túl ízletes, répával, netán uborkalével lehet hígítani, s így máris egy kiváló májtisztító, egészséges ivólevet kapunk. Jó tanács, ha savanyúságnak tesszük el a céklát tormával, akkor a héjával együtt kell megfőzni.



Tápértéktartalom:
phe (mg): 47, fehérje (g): 1,3, szénhidrát (g): 5,9, zsír (g): 0,1, energia (kJ): 126, energia (kcal): 30

Vitaminok:
B1-vitamin (tiamin), B2-vitamin (riboflavin), B6-vitamin (piridoxin), C-vitamin (aszkorbinsav)

Nyomelemek:
Foszfor (P), Jód (I), Kalcium (Ca), Kálium (K), Magnézium (Mg), Mangán (Mn), Nátrium (Na), Réz (Cu), Vas (Fe)
2017 Vitaricum Kft. - Minden jog fenntartva