TERMÉKEK
Az almapaprika: lapos, kerek, esetleg szív alakú, vastag húsú, fehér paprika.
Kizárólag savanyítás céljára termesztik. Hagyományosan csípős, de az újabb igényeknek megfelelően ma már édes változata is van.
A Blondy egy blocky típusú paprika. Termésének átlagtömege 250 gramm, fényes, viaszos termés jellemzi, szögletes, színe ragyogó csont-fehérből sárgába érő zöld sávok nélkül. 10 centiméter széles és 12 centi hosszú termést hoz.
A Bogyiszlói vastag húsú paprika termése általában 2-3 rekeszű. A termés 8-10 centiméter hosszú, válla 4-5 centi széles, húsvastagsága 4-5 milliméter, kemény tapintású, íze erősen csípős. Elsősorban nyersen fogyasztják, de kedvelt különböző speciális magyar ételek (lecsó) alap­anyagaként is.  
Magas a káliumtartalma a burgonyának, hiszen 100 grammban 340 milligrammnyit találunk, aminek fontos szerep jut a sejtek anyagcseréjében, s részt vesz az ideg- és izomműködésben is. Tápláló fitovegyületeket is tartalmaz a burgonya, illetve egyes különleges fajtákban kimondottan nagy mennyiségben mutattak ki antioxidánsokat.
Számos vitamin és ásványi anyag van a céklában, ennek is köszönheti szerteágazó gyógyító hatását. Magas a káliumtartalma, de kalciumot, foszfort, vasat, nátriumot és ként is találunk benne. A-, B- és C-vitaminban egyaránt gazdag, amelyek antioxidáns tulajdonságai miatt jótékonyan hatnak szervezetünkre.
A zöldhagyma nem más, mint a frissen szedett vöröshagyma, amelynek még nem alakult ki a megvastagodott feje. A vöröshagymát hajtatják annak érdekében, hogy minél magasabb legyen az igazán élvezetes, zsenge fehér része a zöldhagymának.
A csicsóka (és a csicsókából készült termékek) fontos táplálkozási alapanyagok lehetnek. A csicsókagumónak a burgonyánál 5-6-szor nagyobb rosttartalma gátolja az egyéb szénhidrátok és hizlaló tápanyagok felszívódását, fokozza laktató hatását, és meggátolja a székrekedés kialakulását. Enzimjeivel nagyban elősegíti az emésztést.
A cukkini mangánt, káliumot és foszfort is tartalmaz, valamint A- és B-vitamint. Jó hatással van a szív- és érrendszerre, például az érelmeszesedés ellen kiváló. Fogyókúrázók is bátran fogyaszthatják, hiszen 100 gramm cukkiniben 15 kalória van, és koleszterint sem tartalmaz. 
A fehérhagyma édeskés ízű változata a vöröshagymának. De nem olyan karakteres zamatú, mint a lila hagyma, átmenet a kettő között. Mérete, formája viszont azonos velük. Abban is azonosak, hogy szívbarát, mert csökkenti a vérnyomást és a koleszterinszintet, megakadályozza az agyvérzés és a trombózis kialakulását, de gátolja a rákos sejtek növekedését is.
Minden káposztafajtában megtalálható az A-, a C-, a K-vitamin, B-vitamin komplex, továbbá káliumot, ként, jódot, kalciumot, foszfort és vasat egyaránt tartalmaz. A benne található kén, klór és jód olyan mennyiségben, illetve kombinációban található meg a káposztában, hogy a gyomor és belek nyálkahártyájára kifejezetten jó hatást gyakorol.
A fejes saláta kiválóan alkalmas a téli, valamint a tavaszi zöldségválaszték színesebbé tételére, vagyis jelentősége nem a magas vitamintartalmában van. C-vitamint az áttelelő salátában találunk a legtöbbet, mely jelentősen meghaladja az üvegházakban vagy fóliában termesztett növény C-vitamintartalmát. Érdekes tény, hogy a C-vitamin mennyisége a salátákban kívülről befelé csökken. Béta-karotint, B1-, B2- és B6-vitamint is tartalmaz
Illóolajban, fehérjében, szénhidrátban gazdag. Kiemelkedő a C-vitamin, kalcium, vas és foszfortartalma. A népi hiedelem szerint remek gyógyírnek bizonyul a köhögés ellen, és kiváló immunrendszererősítő.
Elsősorban ízesítőként használjuk, pedig megfőzve kiváló, ízletes köretként is tálalhatjuk. Ez esetben három-négy alkalommal le kell cserélnünk a főzővizet, és a forrástól számított három percig kell főzni a gerezdeket. Érdemes tudni, hogy amennyiben egészben sütjük vagy pároljuk, akkor krémessé, édeskéssé válik a fokhagyma. Ízletes bundázott fokhagymát is készíthetünk belőle.
A zöld tök vagy főzőtök gyógyhatása a szerves só tartalmában van. Fontos, hogy szervezetünkben folyamatosan elegendő szerves só legyen, ha ugyanis sokáig főleg édes gyümölcsön élnek a vegetáriánusok, krónikus fáradság vesz rajtuk erőt, mert szervezetükből hiányzik a szerves só, ami a máj működéséhez szükséges. Ilyen estekben a legjobb, ha naponta fogyasztunk tökfőzeléket és nyers levét is érdemes meginni.
Magas a karotin és C-vitamin tartalma, és bár elsősorban töklámpát faragnak belőle, érdemes tudni, hogy lé formájában csökkentheti az asztmás rohamot, valamint az allergikus tüsszögést és köhögést. Telítetlen zsírsavakat, nyomelemeket, ásványi anyagokat, E- és F- vitamint is tartalmaz.
Indiában, Afrikában és Mexikóban nagy hagyománya van fogyasztásának. Ezeken a helyeken elsősorban emésztést serkentő hatása miatt kedvelik, és ma már kutatások bizonyítják, hogy nem alaptalanul, mivel fokozza a nyál és a gyomornedvek elválasztását, melyek az étel lebontását teszik lehetővé. 
 A hónapos retek nálunk a leggyakoribb kerti retek, ami kisméretű, 2-5 cm átmérőjű, gömb alakú, vagy hosszúkás piros, jellegzetes csípős fűszeres ízű gyökérzöldség. A retket általában nyersen fogyasztjuk, de a hónapos retek levelét akár meg is főzhetjük.
Magas az A-, B- és C-vitamintartalma, továbbá kalciumot, vasat és foszfort is tartalmaz. Íze enyhén édeskés, kevésbé csípős, mint a hónapos retek, ha pedig megfőzzük, édes aromája erőteljesebb lesz, 
 A jégsaláta tovább megőrzi frissességét, mint társai. Hűtőszekrényben tárolva levelei több napon keresztül vagy akár egy hétig is frissek, ropogósak maradnak.
A kápia paprika a legjobb grillpaprika, a sötétzöldből kárminpirosra érő fajta általában kissé lapított, horpadt. A húsa vastag és kemény, egyedi zamatos ízt tudhat magáénak.
Magas a C-vitamintartalma, 100 grammnyi zöldség 63 milligrammot tartalmaz, de A-, B1-, B2- és B6-vitaminban is gazdag. Kalciumot, káliumot, magnéziumot és vasat is tartalmaz, továbbá foszfort és meszet is. Omega-3 és -6 zsírsavak is megtalálhatóak a karalábéban, illetve izotiocianát, ami az ösztrogéntermelést segíti, így egyes rákos megbetegedések kialakulását gátolja. 
Mérsékelt energiatartalmú a karfiol, ásványi anyagokban és vitaminokban viszont gazdag. Napi C-vitamin szükségletünket szinte teljes mértékben fedezhetjük, ha elfogyasztunk 20 dekányi főtt karfiolt. Magas rosttartalma jótékonyan hat a bélműködésre.
 Nagyon gazdag rostokban, és vastartalma is kimagasló. Ismert immunerősítő, gyulladásgátló hatása. Eleink fogfájásra kicsit összetörték sodrófával a leveleit, és ezzel borogatták a fájó fogakat.
Tápértéke csekély, ám a vitaminok közül megtalálható benne az A-, a B1-, B2-, B6- és C-vitamin egyaránt. Ez utóbbiból 100 gramm uborka 8 milligrammnyit tartalmaz. A legtöbb tápérték a héjában van bizonyos kutatások szerint, ezért nem érdemes megpucolni.
 Rendkívül egészséges zöldség, és nincs puffasztó hatása sem, ezen felül könnyen emészthető. A fogyókúrázók étrendjében is előkelő helyet foglalhat el, hiszen alacsony kalóriatartalmú, sőt már 8-10 hónapos csecsemőknek is adható.
A lila hagyma igazi C-vitamin bomba, és jelentős mennyiségű B-vitamint is tartalmaz. Megfázás esetén illóolajai jól tisztítják az orrot. A lila hagyma csökkenti a vércukorszintet, ezen kívül vízhajtó hatása is ismert. A már említett kvercetin vörös testvéréhez hasonlóan szintén megtalálható benne, sőt, a lila hagymából szívódik fel legkönnyebben.
Ezt a fajtát mutatóssága miatt kedvelik, kiváló díszítőként használható, ám más salátákkal keverve vagy akár önmagában is megállja a helyét. Jótékony hatásai is vannak a Lollonak, hiszen magas káliumtartalma miatt a stressz tüneteit enyhíteni. A fogyókúrázók is bátran fogyaszthatják.
A padlizsán rostokban gazdag, magas a B1-, B6-, C- és K-vitamintartalma, ezen felül folsavat, magnéziumot, káliumot, rezet, mangánt, foszfort és meszet tartalmaz. Ennek a magas víztartalmú növénynek alacsony az energiaértéke, 100 gramm padlizsán mindössze 18 kalóriát tartalmaz. 
A paradicsom vitaminokban gazdag, 100 gramm például 10-30 milligramm C-vitamint is tartalmazhat, de található benne A-provitamin és B-vitaminokból is többféle. Az ásványi anyagok közül nátriumot, magnéziumot és foszfort találunk benne, míg energiatartalma rendkívül alacsony.
E semleges, kellemes ízű tök, igen sokféleképpen fogyasztható, remekül kombinálható más ételekkel. Alacsony energiatartalmú, 100 grammban alig 31 Kcal található. Sovány, mindössze 0,1 g zsírt tartalmaz, kevés 0,7 g növényi rostot tartalmaz. 90% fölötti víztartalom, kevés, 1,2 g fehérje és mintegy 6 g szénhidrát van benne. Vitamin- és ásványianyag-tartalma nem jelentős, némi C-vitamin-tartalom kimutatható, megoszlanak róla a vélemények. Könnyen emészthető.
Az illóolajak mellett karotint, ásványi sókat, valamint C- és E-vitamint tartalmaz. Levelének nagy mennyiségű fogyasztása K-vitamintartalma miatt nem ajánlott olyan betegeknek, akik véralvadásgátlót szednek. Gyökere és herbája egyaránt vizelethajtó, segít a vesekő megelőzésében, míg a petrezselyemzöldjének fogyasztása ínyvérzés és fogínysorvadás esetén lehet hatásos.
A pfefferoni paprikának (olasz fűszerpaprika - cayenne paprika fajta) van édes és csípős változata. Főleg pizzákhoz és savanyításra használjuk.
A póréhagyma gyökere és szára egyaránt felhasználható. Fogyaszthatjuk nyersen, a fiatalabb példányokat tehetjük salátába, hidegkonyhai készítményekbe, lepényekhez, míg a vastagabb, érettebb példányok csőben sütve, párolva, krémlevesekbe, vagy egyéb vegyes zöldséglevesekbe, főzelékekbe, ragukba használható. A póréhagyma zöld leveleiből fűszernövényként használható szárítmány is készülhet.
A pritaminpaprika az egyik legmagasabb C-vitamin tartalmú paprikafajta, melynek íze kellemesen édeskés, húsa vastag és zamatos. Szent-Györgyi Albert ebből a paprikafajtából vonta ki elsőként a C-vitamint.
A római saláta rendkívül gazdag vitaminokban, 100 grammban egy felnőtt ember napi K-vitaminszükségletének másfélszeresét találjuk. Ki kell emelni a C-vitamintartalmát is, illetve gazdag folsavban, tartalmaz krómot, káliumot és mangánt is a B1-, B2-, B3- és B6-vitamin mellett.
A rendkívül frissítő és szomjoltó sárgadinnye gazdag A-provitaminban (azaz karotinban), és sok C-vitamint is találunk benne. Mindemellett kevés kalóriát tartalmaz (48 kcal, azaz 200 kJ/100 g).
A többi zöldséghez és gyümölcshöz hasonlóan a sárgarépa jótékony szerepet játszik a szív- és érrendszeri megbetegedések megelőzésében, illetve egyike azon élelmiszereknek, amelyek a leghatékonyabbaknak tűnnek egyes rákos megbetegedések kivédésében. A béta-karotinnak fontos hatása van továbbá a ráncosodás megelőzésében, mivel megelőzi a bőr kiszáradását, és védi az UVA-sugarak ellen.
Különleges és jó ízű salátahagyma. Lombozata élénkzöld, a hagymatest hengeres alakú, héja sötétsárga színű, húsa tömött, fehér, jól szeletelhető. Átlagsúlya 50-60 gramm között mozog. Közepesen tárolható, friss fogyasztásra alkalmas. 
A spenót kalóriaszegény, 100 gramm spenót mindössze 20 kalóriát tartalmaz, de vitaminokban és ásványi anyagokban igen gazdag növény, ezáltal kitűnően illeszkedik az egészséges táplálkozáshoz. Gazdag flavonoidokban, karotinoidokban, folsavban és klorofillban, teli van B-, C- és K-vitaminokkal, sok benne a króm, és jelentősebb a magnéziumtartalma is. 
A sütőtök fogyasztása egészségünk megőrzése szempontjából is kiemelkedő fontosságú, hiszen tartalmaz kalciumot, cinket, mangánt, rezet, vasat és foszfort is. Ezeken felül C-vitamin, karotint, biotin, niacin és pantoténsav is található benne, akárcsak A-, illetve B1-, B2- és B6-vitamin. Fogyasztása kiváló gyulladásos betegségek esetén, de megfázást is kezelhetünk a sütőtökkel.
A nagydobosi sütőtök az első, államilag elismert, Magyarországon termesztésbe vont sütőtök fajta. Ízvilága széles spektrumú: az édestől a parázsig terjed. Húsa kemény, minden tökös étel kiváló alapjául szolgál. Sütésre kifejezetten ajánlott, hiszen igazán finom sült tök a nagydobosi fajtából készíthető.
A szilvát sokféleképpen felhasználják, kitűnő lekvár, szörp készülhet belőle a téli hónapokra, de alkalmas befőzésre és aszalvány készítésére. Valamikor kiváló csemege volt a szultána, amely nem más, mint dióval vagy mandulával töltött, aszalt szilva. A hullott szilvából készítik a hungarikumnak számító szilvapálinkát.
Levelei színe jellegzetesen vörösesbarna vagy zöldes, formája karéjos. Megkülönböztetünk zöld valamint piros fajtát. Kellemes ízű, önállóan fogyasztásra is alkalmas saláta, de díszítésre is használható.
A legújabb kutatások bebizonyították, hogy a frissen reszelt torma baktérium- és vírusölő hatása félnapon át tart. A torma antibakteriális hatását a benne található glikozidoknak köszönheti, a mustárolaj viszont fokozza a nyálkahártyák vérellátását, a kálium pedig serkenti a veseműködést.

A TV paprika megnevezés több paprikafajtát takar, például a hungarikumnak számító Cecei vagy a fehérözön paprikát nevezik lecsópaprikának, illetve magyar, netán fehérpaprikának. 
A retek nagyon jó étvágynövelő, önmagában fogyasztva is nagyon kellemes, de egy kis sóval meghintve, vajjal megkent kenyéren kínálva az igazi.
A vörös káposzta ásványi sókban és fehérjékben egyaránt gazdag, ezen felül magas az A-, K-, B- és C-vitamin tartalma. A zöld káposztánál hatszor több C-vitamint találhatunk benne, így antioxidáns hatása kiemelkedő, míg a csírája kalciumforrásként kiváló. Fogyókúrázóknak is ideális.
Az olajon vagy zsíron dinsztelt hagyma a magyaros konyha szinte minden fogásában megjelenik. Levesek, főzelékek, húsételek ízesítésére használjuk. A francia hagymaleves és a rántott hagymakarika már hazánkban is elterjedt. A vöröshagyma virága a többi hagymavirághoz hasonlóan ehető, díszítésre is használhatjuk.
Ásványi anyagokban és nyomelemekben gazdag, s ezt a magas rosttartalmú zöldséget fogyókúrázók is bátran fogyaszthatják, hiszen 100 gramm mindössze 18 kalóriát tartalmaz. Nagy mennyiségben találunk benne foszfort, káliumot, kalciumot, vasat és magnéziumot, míg a nyomelemek közül molibdénben, szelénben és krómban gazdag.
2017 Vitaricum Kft. - Minden jog fenntartva